Právny Newsletter 04/2024

Legislatívna správa č. 1

Vyhodnocovať pripomienky VZN -opomínaný procesný postup obce

Dňom zverejnenia znenia všeobecného záväzného nariadenia obce začína plynúť najmenej desaťdňová lehota na uplatnenie pripomienky a to v písomnej forme, elektronicky, alebo formou do zápisnice na obecnom úrade. Prípustným obsahom pripomienky je návrh nového textu alebo odporúčanie úpravy textu (zmena, doplnenie, spresnenie textu). Z pripomienky by malo byť jasné kto ju predkladá tzn. Identifikácia predkladateľa a zdôvodnenie. Vyhodnotenie pripomienok uskutoční navrhovateľ v súčinnosti s príslušnou komisiou. Vyhodnotenie obsahuje stručný obsah pripomienky, informáciu o tom kto predložil pripomienku, či bola akceptovaná alebo nie a z akých dôvodov. Je dôležité, aby toto vyhodnotenie bolo predložené poslancom najneskôr tri dni pred rokovaním o návrhu VZN. Je potrebné poznamenať, že zmeny VZN pozmeňovacími návrhmi priamo na rokovaní obecných zastupiteľstiev sú nesprávne a v rozpore so zákonom o obecnom zriadení.

Advokát radí: Vyhodnocovať pripomienky má povinnosť obec aj v prípade, ak v stanovenej lehote neboli obci doručené žiadne pripomienky, a túto skutočnosť uvedie v dôvodovej časti k uzneseniu VZN.

Legislatívna správa č. 2

◘ Nesprávne postupy pri prenechávaní majetku obce do správy iným subjektom

Viaceré obce a mestá sa pri prenechávaní majetku do správy dopúšťajú porušenia zákona č. 138/1990 Zb. o majetku obcí. V praxi sa môžeme stretnúť, že obce uzatvárajú zmluvy o správe majetku s fyzickými osobami alebo právnickými osobami a dokonca právnickými osobami, ktoré obec sama založila a týmto spôsobom im prenecháva majetok do užívania. Je potrebné poznamenať, že tento postup nie je správny. 

Správa majetku vzniká zverením majetku obce do správy správcu alebo mestskej časti, prevodom správy majetku obce, nadobudnutím majetku do vlastníctva obce vlastnou činnosťou správcu. Správcom majetku obce je podľa § 6 zákona o majetku obcí rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia zriadená obcou podľa zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Z majetkoprávneho pohľadu je správca právnická osoba, ktorá spravuje majetok obce. V minulosti mohla obec uzavrieť s obchodnou spoločnosťou zmluvy o výkone správy svojho majetku, kde si upravili svoje práva a povinnosti a tento vzťah mal iný obsah ako správa majetku obce rozpočtovými a príspevkovými organizáciami. Obce využívali tento zmluvný vzťah na zabezpečenie činností spojených s prevádzkou majetku obce prostredníctvom subjektov, ktoré mali oprávnenie na takéto činnosti. Obchodné spoločnosti vykonávali na základe zmluvy o výkone správy majetku obce správu cudzieho majetku. 

V takomto prípade išlo o obchodnoprávny vzťah medzi dvomi subjektami vlastníckeho práva a jeho úprava v zákone o majetku obcí nebola opodstatnená. Preto zákon o majetku obcí od 1.7.2009 už neobsahuje inštitút zmluvy o výkone správy svojho majetku obchodnou spoločnosťou avšak znenie zákona nevylučuje, aby obec uzavrela s obchodnou spoločnosťou osobitnú zmluvu o poskytovaní služieb podľa obchodného alebo občianskeho zákonníka. Na základe takejto zmluvy môže obchodná spoločnosť poskytovať obci len služby, ktoré súvisia so starostlivosťou o majetok obce, nie je však oprávnená majetok užívať na svoje účely a nakladať s ním a preto je potrebné správne rozlišovať medzi správou a nakladaním s majetkom obce v rámci plnenia úloh obce a ňou zriadených rozpočtových a príspevkových organizácií a medzi poskytovaním služieb spojených so starostlivosťou a údržbu majetku obce obchodnou spoločnosťou na základe zmluvného vzťahu za odplatu. Aj napriek tomu, že táto úprava zákona nastala v roku 2009 viaceré obce sa aj v súčasnosti dopúšťajú mylnej interpretácie a zmluvy o správe pripravujú nesprávne.